اولین قطار در زنجان

 


                                  عبد العزیز قائمی - فرج الله داودی


 

       پهلوی اول بعد از به دست آوردن قدرت، ساخت راه آهن را در رأس امورات اساسی و مهم خود قرارداد. او با انحصار قند و شکر و چای و نمک وارداتی و تولید داخلی و بستن مالیات 3 قرانی بر هرکیلو از آنها هزینه ي احداث راه آهن را در واقع از خود ملت گرفت و راه آهن زنجان طبق قراين و شواهد پس از آغاز عملیات زیرسازی و ساخت و ساز و عملیات ریل گذاری بعد از دو سال به مورخ 12/7/1319ش مورد بهرداری قرارمی گیرد و در یک روز سرد پايیزی ازسوی وزیر راه(سجادی) با قطع نوار سه رنگ توسط لوکوموتیو قطار، رسماً اولین راه آهن زنجان افتتاح می شود.


       در اواخر سال مذکور پهلوی اول با  یک قطار سلطنتی به طرف زنجان عازم می گردد. وزير راه، وليعهد، رييس دربار، رييس پليس راه آهن(سرهنگ دوم اشرفی) و تعداد زيادي از مسؤولين همراه وي بودند ايستگاه راه آهن زنجان را آذين بسته بودند. اداره معارف و صنایع مستظرفه، دانش آموزان دختر و پسر را در ايستگاه راه آهن جمع آورده و منتظر رسيدن قطار به زنجان بودند. مقامات شهري نيز در ايستگاه آماده استقبال از رضاخان شده وقتي سوت قطار شنيده شد همه مرتب و منظم در صف ايستاده بودند. قطار طبق معمول ساعت تنظيمي در ايستگاه زنجان متوقف شد در حاليكه رضاخان در جلو پنجره قطار ايستاده بود و مردم كف مي زدند ساعت خود را از جيبش درآورد و پس از نگاه به عقربه هاي آن در حالي كه لبخند بر چهره داشت از مسؤولان تشكر كرد زيرا قطار درست طبق ساعت تنظیمی ازسوی پهلوی اول به ايستگاه زنجان رسيده بود. قطار پس از توقفی كوتاه، و بعد از صحبت های کوتاه تر! رضا شاه درارتباط با افتتاح ایستگاه راه رآهن، زنجان را ترك كرد.